Turyści mający doświadczenie w podróżach zagranicznych często przed zakupem wycieczki pytają, kto będzie pilotem grupy. Nie ma się co dziwić takim zapytaniom z ich strony. Bo dobry pilot, to zdecydowanie ponad połowa sukcesu konkretnej wycieczki. Ten kiepski może „położyć” dobry program realizowany w pięknym kraju, a ten dobry dźwignie i uratuje nawet brak pogody czy różne wypadki losowe.

Czym powinien zatem charakteryzować się dobry pilot wycieczek? Czy musi posiadać jakieś szczególne umiejętności lub powinien nauczyć się czegoś specjalnego? Poniżej lista 6 najważniejszych cech dobrego pilota wycieczek, dzięki którym wycieczka będzie niezapomnianym doświadczeniem dla turysty. Przeczytajcie i zobaczcie, jakie atuty już macie, a nad którymi musicie jeszcze popracować, jeśli myślicie o pracy pilota wycieczek zagranicznych.

Trzeba być ciekawym świata

„Świat jest książką i ci, którzy nie podróżują, czytają tylko jedną stronę” (św. Augustyn z Hippony). Zarówno pośród turystów jak i pilotów wycieczek są tacy, którzy albo podróżują tylko po jednym kraju, albo ograniczają się do kilku znanych kierunków. Jeśli twoje podejście jest podobne, to nawet nie podchodź do tego zawodu… Świat jest przecież jest tak ciekawy, tak fascynujący, a jego odkrywanie daje tyle satysfakcji, że aż trudno uwierzyć, że można za każdym razem ograniczać swoje podróże do hotelowego leżaka, frytek i drinków z colą… Spotkasz turystów bardzo ciekawych odwiedzanego kraju. Głodnych informacji i ciekawostek o nim. I Ty musisz tę ich ciekawość zaspokoić! Z pasją i detektywistyczną dociekliwością powinieneś szukać, drążyć, dociekać i przy okazji nieustanie się rozwijać.

Musisz lubić ludzi

Turyści na wycieczki objazdowe lub fakultatywne z hotelu jeżdżą najczęściej autokarami. W autokarze masz średnio 40 osób. W zależności od kraju, Twojej dyspozycyjności i sezonu zdarza się, że pracujesz przez dużą część roku. Mnożąc liczbę osób w autokarze, razy liczbę wycieczek w tygodniu i dalej w miesiącach, możesz w ciągu na przykład letniego sezonu, obsłużyć między 500, 1000, a nawet kilka tysięcy turystów. To ogromna liczba ludzi, charakterów, interakcji i emocji. Jeśli jesteś introwertykiem lub ludzie Cię często irytują, to choćbyś miał profesorską wiedzę o kraju, to ani Ty, ani oni, nie będziecie zadowoleni ze współpracy. W tej pracy musisz być ciekawy ludzi, ich wrażeń, zdania i emocji, musisz zwyczajnie lubić z nimi przybywać, a wtedy oni Cię pokochają!

Erudycja to podstawa

Dwa powyższe punkty to najważniejsze cechy dobrego pilota. Ale podstawą w tej pracy jest też twoja wiedza. To przecież nią będziesz dzielić się z turystami na wycieczce w danym kraju i tej wiedzy oni od Ciebie oczekują. Turyści będą Cię pytać o każde napotkane drzewo i kwiat, każdy pomnik, budynek i zabytek, a szczególnie już o życie lokalnych mieszkańców, ich zarobki, podatki, co jedzą, ile wydają na rachunki itd. Naturalnie, że nikt nie jest chodzącą Wikipedią i nie musisz znać odpowiedzi na KAŻDE pytanie, ale Twoja wiedza powinna być bardzo szeroka. Musisz orientować się w wielu dziedzinach, a szczególnie w temacie codziennego życia lokalnych społeczności. Dlatego ważne jest, aby pilot, pracując na danym kierunku, pomieszkiwał w nim jakiś czas w roku. By orientował się w codziennym życiu mieszkańców i co tam aktualnie się dzieje w kraju. Jeśli marzy Ci się pilotowanie kilku krajów, to dobrym pomysłem jest połączenie krajów względnie podobnych do siebie historycznie i kulturowo np. Azja płd.-wsch., kraje Bliskiego Wschodu czy safari w Afryce

Więcej o tym we wpisie „Pilot na egzotyce”

Znajomość kilku kierunków nie tylko rozwinie twoją wiedzę o świecie, ale też wzbudzi podziw i uznanie w oczach twoich turystów. I jeszcze jedna ważna rzecz. Sztuką pilotażu jest nie tyle posiadanie ogromnej wiedzy, co umiejętność wyboru z tego ogromu różnorodnych informacji dla danego kraju. To jak dobór składników i przypraw przez kucharza, by stworzyć wyśmienite danie pod tytułem „idealna wycieczka dla turysty”.

Elokwencja jest wisienką na torcie

Wiedza jest ważna, ale chyba jeszcze ważniejszy jest sposób jej przekazywania. Żeby to sobie uświadomić, wystarczy przypomnieć sobie dowolnego nauczyciela ze szkoły lub profesora z uczelni. Co z tego, że dany profesor był wybitnym znawcą w swojej dziedzinie i napisał szereg publikacji, skoro nie potrafił ciekawie i jasno przekazać swojej wiedzy? Brak elokwencji to bolączka wielu pilotów. Podobnie jak nasz profesor, mogą być oni dobrze przygotowani do prowadzenia kierunku, ale informacje o nim przekazują monotonnie, czasem bez pasji (patrz cecha numer jeden) i wracając z takiej wycieczki turysta myśli sobie: „no było OK, ale czegoś jednak tu brakowało”. Z elokwencją można się urodzić lub można ją wyćwiczyć. Częste przemawianie publicznie, praca z głosem, jego modulacją, dobór odpowiednich treści i próby opowiedzenia słuchaczom w ciekawy sposób konkretnego tematu. Bo to właśnie odpowiedni wybór treści oraz interesujący sposób ich przedstawienia, pozwoli ci zjednać sobie grupę na wycieczce i podobnie jak w punkcie drugim,  turyści za to cię pokochają.

Zorganizowanie ułatwi ci życie

Pomijając fakt, że wycieczki z założenia są dobrze zorganizowane, programy dopracowane, kontrahent zagraniczny oraz inni partnerzy wiedzą co mają robić, to jednak wszystko może się wydarzyć. Zwłaszcza w dalekich, egzotycznych krajach, w których organizacja pracy i przepisy odbiegają nieco od norm europejskich. Do tego dochodzi szereg możliwych problemów z turystami. Dlatego jak to mówią: „musisz mieć oczy dookoła głowy”. Musisz być do wyjazdu dobrze przygotowany, zabezpieczony na różne ewentualności i umieć reagować na nieprzewidziane sytuacje. A w tym na pewno pomoże Ci dobra organizacja. Na wyjazdach są fundamentalne sprawy, o których zawsze należy pamiętać. Jeśli nie posiadasz tej cechy, jesteś typem zapominalskiego bałaganiarza, to nie ma tragedii. Na początek po prostu zapisuj wszystko, co ważne, a z czasem wyrobisz sobie nawyk dobrej organizacji. Tego też można się nauczyć. I warto, bo jak w tytule punktu – ułatwi Ci to pilockie życie.

Cierpliwość jest cnotą

I na koniec znana z powiedzenia cnota, czyli cierpliwość. Obsługując tysiące turystów rocznie, będziesz musieć odpowiadać dziesiątki razy na te same pytania. Spotkasz się wielokrotnie z tymi samymi problemami albo oczywistymi dla Ciebie sytuacjami, a trudnymi i niezrozumiałymi dla turystów (np. toaleta na „Małysza” w Azji, dawanie łapówek w Afryce, gangi narkotykowe w Ameryce Południowej i inne), które będziesz musiał cierpliwie ludziom wyjaśniać. Do tego ludzie kochają rozmawiać. Dzielić się wrażeniami, a czasem się żalić, pytać o rady (nie tylko turystyczne) i Ty musisz tego wszystkiego cierpliwie wysłuchać. Trzeba pamiętać, że to, co dla Ciebie jest pilocką normą, dla twojego turysty jest nowością. I cierpliwie należy mu to wytłumaczyć. I za to też turysta będzie Ci wdzięczny.

 

Jeśli w większym stopniu posiadasz wyżej wymienione cechy – zwłaszcza pierwszą i drugą, to śmiało możesz pomyśleć o pracy w charakterze pilota czy przewodnika wycieczek. Reszty nauczysz się na naszych kursach od praktyków tego zawodu i już w wkrótce możesz zacząć swoją wymarzoną pracę za granicą. A odkrywanie świata i pokazywanie go innym jest naprawdę fascynujące!

Autorem wpisu jest Rober Kuchar ze Szlakiem Naszych Marzeń

Komentarze Facebook

Strona korzysta z plików Cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Prywatności.